Nieuwe app helpt kankerpatiënten bij afspraak met de dokter

11 november 2020
 

Gesprekshulp bij kanker

Weinig patiënten onthouden alle informatie van de dokter tijdens een gesprek in de spreekkamer. Zeker bij een ingrijpende ziekte als kanker zijn patiënten vaak nerveus voor een doktersafspraak. Om patiënten en artsen te helpen, is er nu de app Gesprekshulp bij kanker. Vanaf vandaag is de app gratis te downloaden via de appstores.

Stichting kanker.nl heeft de app ontwikkeld om patiënten en hun naasten te helpen bij het gesprek met de arts. Met deze app kunnen ze het gesprek voorbereiden, opnemen en thuis weer terugluisteren. Privacy staat voorop: alle informatie wordt alleen op de telefoon opgeslagen.

Wat levert de app op?

Tijdens het gesprek met de dokter krijgen patiënten veel informatie over hun ziekte, de behandeling en de prognose. Het is belangrijk dat ze deze informatie onthouden. Zo kunnen ze beter meepraten over hun behandeling en nadenken over wat daarbij voor hen belangrijk is.

Uit onderzoek blijkt echter dat het lastig is om die informatie te onthouden: patiënten vergeten maar liefst 40 tot 80% van de informatie. Van de informatie die ze wel onthouden, blijkt bijna de helft niet te kloppen.

Voorbeeldvragen helpen patiënt op weg

In de app staan voorbeeldvragen die samen met patiëntenverenigingen zijn opgesteld, o.a. de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en de Borstkankervereniging Nederland (BVN) werkten eraan mee.  Ook is er de mogelijkheid om zelf vragen toe te voegen. Daarnaast verwijst de app door naar aanvullende informatie op kanker.nl.

Óók handig voor zorgprofessionals

Ook zorgprofessionals hebben er baat bij als hun patiënt goed voorbereid een gesprek in gaat en informatie kan opslaan en terugluisteren. Zo kan een patiënt actiever deelnemen aan het gesprek, de informatie beter onthouden en een weloverwogen beslissing nemen.

Verpleegkundig Specialist van Muilekom: “ik raad mijn patiënten altijd aan het gesprek goed voor te bereiden. Ik merk dat mensen het fijn vinden dat ze het gesprek mogen opnemen. Bij een tweede afspraak zijn ze ook echt beter geïnformeerd omdat ze het eerste gesprek nog eens hebben kunnen terugluisteren. Ze kunnen dan beter meepraten over hun behandeling. Het is echt een win-winsituatie.”

Ga voor meer informatie naar www.kanker.nl/gesprekshulp 

Of scan de QR-code (ziekenhuizen kunnen deze indien gewenst ook printen op hun communicatie richting patiënten):

www.kanker.nl/gesprekshulp

 


 

 

AppstoreGoogleplay


Download de app